A várakozás egy rizikós dolog. Mert fokozza a türelmetlenséget, amaz pedig, felerősíti azokat az elvárásokat, amelyeknek sokan azután nem tudnak már megfelelni. Persze, van olyan is, hogy valaki ezt direkt csinálja. Tudatosan addig hergeli az elvárásokat, ameddig – önbizalommal teli vélekedése szerint – csak ő tudja megugrani a lécet, és senki más. Nem is a Pinarello lett volna, ha nem így áll neki a feladatnak.
Mert ez az egész valahol várható volt. A Pinarello a Dogma F, Dogma X és Dogma XC modellek után már csak egyetlen szegmensben maradt „adós” a legendás nevű csúcsmodell bevezetésével – és ha valahol, a gravel szegmensben ez egy nagyon régóta várt fejlesztés volt.
Országúti versenykategóriában, endurance szegmensben és professzionális XC MTB-k terén tehát, már kihozta a legendás olasz luxusgyártó a Dogma elnevezésű high end performanszát. A Pinarello Dogma GR tulajdonképpen a hiányzó láncszem volt, amelyre nagyon sokan vártak az elmúlt években. Hát, most itt van - megjött. S mondanom sem kell kell: valami képrázatosan gyönyörű lett.
A Pinarello Dogma GR a gyártó állítása szerint alapvetően 3 modell amolyan szerelemgyerekeként látta meg a napvilágot. Ez a három modell a Dogma F, a Dogma XC és a Crossista F. Tehát, összességében véve, ezek a patinás olasz luxusgyártó legfrissebb high end országúti verseny, cyclocross és XC MTB modelljei. Fausto Pinarello, a család és a vállalat feje azt nyilatkozta, hogy a főbb karakterjegyeit és a megjelenését a Dogma F-től, a geometriáját a Crossista F-től, ahátsó háromszöget pedig, a Dogma XC-től kölcsönözte a Dogma GR.
A váz alapjait a Pinarello legújabb „találmánya” a TorayCa M40X 1K hyper high modulus carbon szövete adja. A rendkívül részletes, a legújabb, második generációs Pinarello Dogma F-et bemutató írásunkban már hosszasan értekeztem erről az új luxus karbonszövetről, amely – természetesen – a legdrágább és legfejlettebb jelen pillanatban a világon.
Ami még az érdekessége a történetnek, hogy összesen három gyártónak van jogosultsága arra, hogy ezt a szénszálas szövetet egyáltalán megvásárolja a Toray-tól, de jelen pillanatban is csak a Pinarello használja, sőt, ők voltak az egyetlenek, akik a szükséges tesztfázisokat (amely évekig is eltarthat) lefuttaták a nevezett karbonszálas anyaggal. Ennek eredményeképpen az első probálkozásaik alkalmával az ilyen anyagból készült vázaik legfeljebb 85 kg-ig voltak hitelesítve, mára viszont eljutottak oda, hogy ez 120 kg! Jelen pillanatban a Pinarello három modellje készül ebből az anyagból, ezek a Dogma F, a Bolide F TT, és most cikkünk főhöse is: a Dogma GR.
Ez a nagy modulusú szénszál a tehát, a legfejlettebb, amit jelenleg kerékpárvázakhoz használnak, és ami létezik egyáltalán, s amely alacsony súlyt, illetve merevséget, valamint a gravel versenyzéshez szükséges tartósságot biztosítja. A Pinarello Dogma GR váz tömege festetlenül 960 gramm, a villa pedig, további 390 grammot nyom a mérlegen.
Esztétikailag a Dogma GR erőteljes családi hasonlóságot mutat a Dogma F-el, amit a Pinarello szerint az aerodinamikai fókuszának köszönhet. A fejcső keskenyebb profilú (még az előző generációs Grevil F-hez képest is, amely eddig a luxusmárka gravel versenykerékpárja volt), és ellipszis alakú kormánycsapággyal rendelkezik. Ez a Pinarello legújabb E-TiCR bowdenbevezető rendszerét alkalmazza, amelyben a fékcsövek a kormány előtt, nem pedig mellette futnak be.
A Dogma F-ből átvett további aerodinamikai megoldások közé tartozik az első átütőtengely rejtett módon való kialakítása, az integrált nyeregcső-bilincs és a részben burkolt kulacstartók is (ezért konkáv az alsócső már generőciók ott a Dogma-versenykerékpárok esetében…). A szóban forgó alsó csövet ráadásul a nagyobb, 750 ml-es kulacsok takarására optimalizálták, míg a falak vastagabbak a nagyobb szilárdság (merevség) érdekében.
Az monoblokkház széles kialakítást kapott, amely a Pinarello állítása szerint a Dogma XC MTB-ből származik. Ez biztosítja a gravel versenykerékpárok által megkövetelt erőátviteli hatékonyságot, de ezt a rezgéscsillapítás mérsékli a fokozott irányíthatóság és tapadás érdekében lazább terepen.
Pinarello szerint a felesleges „ugrások” kiküszöbölése, és ezáltal a tapadás javítása kulcsfontosságú cél volt a kerékpár tervezésekor - Connor Swift, a Team Ineos Grenadiers profi versenyzőjének kifejezett kérésére. A legendás olasz márka a korábbi Ineos versenyzővel, Tom Pidcockkal is együttműködött a kerékpár geometriájának kifejlesztésében, aki a terepversenyek terén továbbra is hűségesen kötődik a Pinarello-hoz, hiszen új csapatának szponzori szerződése ellenére terepen továbbra is ragaszkodik a külön neki kifejlesztett Dogma XC és Crossista F kerékpárokhoz.
A geometria értelemszerűen versenyorientált, és a Pinarello Crossista F cyclocross kerékpárjából merített ihletet. Viszonylag meredek szögeket és rövid láncvillákat használ, amelyek a Pinarello szerint javítják a reagálóképességet és az irányíthatóságot változatos terepen (is).
Elöl a legendás Onda villa mind a kilenc méretben 50 mm-es rake-et kínál, ami Pinarello szerint nagyobb stabilitást biztosít a kezeléshez (a Dogma F szűkebb, 47 mm-es villájához képest).
Ha a tyre clarence-t vizsgáljuk, a Dogma GR vázszettben elfér elől egy 45 mm-es, hátul pedig, egy 42 mm-es gumi. Ez bár kevesebb, mint amit néhány a legújabb fejlesztési szortimentből származó, gyors gravel kerékpár esetében tapasztalhatunk, azonban a Pinarello szerint összhangban van a kerékpár aerodinamikai fókuszával.
A Dogma GR váz tartalmaz egy felsőcsőre szerelt „Racing Bento” elnevezésű táskát és egy másik váztáskát is, amely az alsó csőben található. A vázszetthez mellékelt szerszámkészlet olyan alapvető eszközöket tartalmaz, mint egy CO₂-palack, gumileszedők, egy TPU belső gumi és egy minipumpa. Tök jó ötlet!
A Pinarello Dogma GR a Dogma F MOST Talon Ultra Fast integrált karbonkormányának a módosított változatával rendelkezik, amely új kormánytoldatok rögzítési pontjait is tartalmazza.
A MOST Talon Ultra Fast GR formája változatlan maradt az országúti verzióhoz viszonyítva: 7 fokos kiszélesedéssel és befelé hajlítással a lejjebb eső részeken, míg a toldatok fix 10 fokos dőlésszöggel rendelkeznek, és 10 mm-es előre, illetve hátraállítási tartománnyal. A kartámaszok 8 mm-rel befelé vagy kifelé tolhatóak.
A gyártó elmondta, hogy a MOST Talon Ultra Fast GR integrált karbonkormánya visszafelé kompatibilis a Dogma F-fel is, így lehetőséget teremtve a hosszú távú triatlonokon és időfutamon való használatra is.
Az olasz luxusmárka elmondása szerint az új, saját fejlesztésű „Adaptive” nyeregcső akár 8 mm-es függőleges rugalmasságot biztosít, növelve a kerékpáros kényelmét, miközben energiát is megtakarít. Minden Dogma GR a standard 20 mm-es hátranyúlású nyeregcsővel lesz felszerelve, utángyártott fejlesztésként pedig, zero offsetes változatban is elérhető lesz. Mindkettő „súlycsökkentett” titán sínbilincsekkel bír (ezek körülbelül 40 grammot takarítanak meg a hagyományos ötvözetekből készült szerkezetekhez képest).
A Pinarello Dogma GR rengeteg rögzítési ponttal rendelkezik a vázon, és nagyjából minden ponton felmálházható valamivel. Ráadásul, a Pinarello mindehhez mindenféle táskákat és tárolókat is kínál. A váz alsócsövében található tároló is rendkívül praktikus, nem kevésbé a kerékpárhoz tartozékként járó szerszámkészlet a CO₂-palackkal, gumileszedőkkel, belsővel és minipumpával.
Ebből egyenesen következik, hogy a Dogma GR a versenyzés mellett akár túrázásra is a legmesszemenőbbekig alkalmas, s akkor még nem beszéltünk az opcionálisan a kormányra szerelhető könyöklőben rejlő különböző lehetőségekről.
A Pinarello Dogma GR-t két különböző felszereltségi változatban kínálja a legendás olasz manufaktúra, és mind a két verzió 14 000 eurót kóstál. Megvásárolható egyfelől 1x13-as SRAM Red AXS XPLR konstrukcióban, de elérhető - némileg meglepő módon - egy országúti szerelékkel is, ez pedig, a 2x12-es Shimano Dura-Ace Di2 R9200-as szettjét foglaja magában.
Mindkettő továbbá, a szuperexkluzív Princeton Grit 4540 Evolution DB karbon kerekeivel, 40 mm-es Vittoria Terreno gumikkal, MOST Lynx karbonpálcás nyereggel és MOST Talon Ultra GR integrált karbonkormánnyal rendelkezik. Ebben nincs hiba, ez egészen bizonyos.
Visszatérve, a bevezetőben megénekelt felütéshez: a Pinarello sokat várt a Dogma GR megjelenésével, és ezt azzal a nem titkolt célzattal tette, hogy demonstrálja, ők hogyan is szoktak átugrani egy komplett szegmenst, majd belegyalulni azt a talajba (kavicságyba). Azon már meg sem lepődünk, hogy sikerült nekik, inkább a „hogyan” mutat némi üdítő érdekességet.
Ugyanis, a Dogma GR minimum kétféle, teljességgel különböző felhasználási területre kínál egy mindenféle értelemben vett kompromisszummentes opciót. Ugyanis, egyszerre kapunk egy – azt hiszem, kimondhatjuk – tökéletes gravel versenykerékpárt és egy luxuskategóriás, minden jóval felszerelhető túra-gravel-t is. Minden elemében káprázatos a végeredmény, megérte várni rá - méltó tagja a Dogma-családnak a Dogma GR.
Hamarosan részletes teszttel is jelentkezünk, illetve üzletünkben is megvásárolható lesz készletről egy példány a Dogma GR-ből!
Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!